Kundalini is een spirituele boven natuurlijke kracht bij mensen.
Het is een oer-energie of latente mystieke kracht in het lichaam.
Het woord Kundalini betekent “opgerold”.
Deze energie ligt drie-en-een half keer opgerold aan de onderkant van de ruggengraat.

Bij de meeste mensen, blijft deze energie onbewust aanwezig, het is de grootste bron van bewustwording.
Kundalini energie bevindt zich in ieder mens in lichte mate.
Tijdens het ascentie proces is het mogelijk dat deze energie meer gaat stromen en zich uit gaat breiden door het hele lichaam.
Dit zijn de symptomen die je daarbij kunt ervaren;
Schokjes-trillen
Reuk en gehoor verhogen opeens, dit kan over stimulatie veroorzaken, meer stress.
In elkaar krimpen en daarna weer uitrekken.
Hoofdpijn hebben en veel jeuk of prikkels voelen.
Extreme hitte voelen in de handen en eventueel in de voeten.
Ogen die soms erg wazig worden.
Opstijging van extreme hitte vanuit het stuitje naar boven, de wervel kolom ervaart golven van warmte maar kan plots blijven hangen op een punt omdat het daar een blokkade tegen komt, dan begint het schokken.
Toename van gevoeligheid en psychische instabiliteit ervaren.
Schommelende emoties, plotse huilbuien.
Naar binnen gericht zijn omdat de energie overweldigend is.

Astrale reizen maken, van de ene tunnel naar de andere, verschillende gebieden of vorige levens zien.
Langzame verandering in persoonlijkheid ervaren, de projectie van de wereld valt weg.
Het kunnen overdragen van helende energie via de handen.
Behoefte hebben aan stilte en meditatie.
Het voelen van eenzaamheid omdat je het niet kunt delen of goed verwoorden wat er gebeurd.
Veel pijn in de ledematen.
Blokkades die veel in de rug en nek zitten.
Periodes van veel pijn, verdriet, woede en depressies.
Veranderende bewustzijnsstaten, mystieke ervaringen op doen.
Extreme vermoeidheid ervaren.
Zoals je ziet kan dit erg extreem zijn, of het zijn periodes van middelmatige energie stroming tot soms rust, maar die zijn kort.

Mijn ervaringen
De kundalini kan getriggerd worden door lichamelijke, mentale of emotionele toestanden dat veel impact op je systeem heeft. Het kan gevaarlijk zijn om dit kunstmatig op te wekken, het wordt dan niet ondersteund door je hoger zelf.
Meestal gaat er een periode van ascentie aan vooraf.
De energie stijgt op via de bekkenbodem langs de ruggengraad.
Het kan soms pijnlijk zijn, bijvoorbeeld steken in het stuitje en extreme hitte die opeens omhoog schiet.
Wanneer er een blokkade is kan de energie niet goed doorstromen, wat veel klachten geeft.
Die blokkade hoeft niet van dit leven te zijn, het kan ook opgeslagen trauma uit vorige levens zijn.
Wat ikzelf 11 jaar geleden ervaren heb is dat de energie opeens omhoog schiet en er een groot wit pulserend licht ontstaat . Op dat moment kun je weinig zien, alleen een soort klein portaal.
Doordat er zoveel energie vrijkomt laat de pijnappelklier veel hormonen los, ook melatonine.
Ik viel in slaap, na een half uur was de energie weer gezakt en werd ik wakker.
Ik kan me voorstellen als je er geen idee van hebt, dat je dit eng vindt.
Vooraf werd ik gewaarschuwd door mijn gids om niet bang te zijn.
Na het afzakken denk je dat je rust krijgt maar dat is het totaal niet, dan gaat het pas beginnen.
De energie klimt, steeds een stukje omhoog.
Heb je blokkades in het onderste chakra dan kun je beelden uit het verleden gaan zien, pijnlijke bekkenbodem enzovoort duren net zo lang tot dat alles oké is.
Steeds als er weer iets is verwerkt gaat het lichaam zich ontladen bijvoorbeeld met trillen.
Er kan ook veel woede, verdriet en depressie bij komen kijken.
Wanneer er blokkade rond de zonnevlecht is, kun je zo ziek voelen dat je niets meer binnen houdt. Je maag en darmen gooien er alles uit.
Met het hartchakra kan het erg beangstigend zijn, meerdere nachten meegemaakt dat ik de marathon aan het lopen was. Ook dan kun je gaan schudden en trillen.
Wanneer de energie in je keel blijft hangen, kun je veel schouder en nekpijn ervaren.
Dit heeft te maken met alle emotionele en fysieke druk dat is opgebouwd in dit leven, dat meestal gemoeid is met grote verantwoordelijkheden, al vanaf de kindertijd.
Als de aarding niet goed is, dan kun je zweverig onzeker gevoel ervaren.
Dit hele proces gaat steeds door en het stopt niet. Het zal mogelijk iets rustiger worden.
Vooral in deze tijd waarin de energie zich dagelijks verhoogd omdat de aarde ascendeert, kun je veel oppikken van het collectief bewustzijn dat erg instabiel is.
Hoog sensitiviteit kan erg vermoeiend zijn omdat de kundalini je veel gevoeliger maakt voor energie van buitenaf, terwijl jezelf soms in een periode van een racebaan zit.
Tijdens de verhoogde energie laaien de klachten nog meer op, waardoor de kundalini blijft doorrazen.
Het beste is om bij pijn een natuurlijke pijnstiller (PEA) regelmatig in te nemen, zeker bij de spierpijn en gewrichtspijn.
Gebruik genoeg magnesium olie.
Mocht het trillen en schudden extreem aan voelen, gebruik dan Bach bloesem resque.
Let erop dat alle B vitamines op peil blijven, want je zenuwstelsel heeft het zwaar te verduren.
Als laatste, doe niets waar je niet 100 % achter staat, want dan maak je het proces nog moeilijker.
Wat ook werkt is luisteren naar klankschalen die de chakra’s doorlopen, deze zijn te vinden op YouTube.